O škole
Montessori třídyorganizace výuky
- výuka je organizována ve věkově smíšených třídách, trojročích, je tak zajištěna přirozená spolupráce a tolerance mezi různě starými dětmi, mladší se učí od starších a starší zase od mladších
- děti vzděláváním provází pedagog společně s asistentem, cílem vedení školy i Spolku je, aby s dětmi pracovali aktivní a otevření lidé, kteří se chtějí sami vzdělávat… a naším cílem je jim v tom pomáhat
- výuka v blocích, pozornost není tříštěna mezi klasické předměty, dítě si volí pomůcky i rychlost učení, naší snahou je dětem pomoci s poznáváním světa v souvislostech
podpora sebepoznání
- hodnotíme slovně a individuálně, při hodnocení se zaměřujeme na to, co děti dokáží a zvládnou, podporujeme schopnost sebehodnocení
- společně tvoříme pravidla pro naše třídy a respektujeme je, dospělí střeží hranice a v případě potřeby je individuálně zúží nebo rozšíří
- podporujeme respektující přístup – k sobě saménu i ke svému okolí
- vytváříme otevřené a bezpečné prostředí pro vyjádření vlastních názorů a diskusi
- vedeme děti ke schopnosti sebepoznání a vlastní cesty seberealizace
principy školy
POZNÁNÍ – UČENÍ SE
Přirozeností každého dítěte je se učit a poznávat svět kolem sebe. Učení nové má stavět na předchozím. Nejlepší cestou k učení novému je porozumění v souvislostech a vlastní prožitek.
RESPEKT - PARTNERSTVÍ
Respektujeme individualitu každého dítěte, pomáháme dětem poznat vlastní talent a rozvíjet jej. Všichni jsme partneři, máme vzájemný respekt k sobě i ke svému prostředí, k potřebám a možnostem dětí i dospělých.
SVOBODA - ZODPOVĚDNOST
Děti si mohou volit práci podle své aktuální situace, v souladu se svými schopnostmi a potřebami. Dětem, které si nedokáží vybrat samy, pomáhá průvodce – podle vlastního uvážení nabídne vhodnou činnost. Dospělí střeží hranice a poskytují tolik volnosti, kolik děti zvládnou. Dítě se tak postupně učí přebírat odpovědnost za své vzdělání.
PŘIPRAVENÉ PROSTŘEDÍ
Náš prostor je organizovaný, má svůj řád a pravidla, což dětem pomáhá v orientaci a zajišťuje jim svobodu volby. Učíme děti vyjádřit se, vysvětlit své myšlenky a domluvit se. Učíme děti spolupráci, komunikujeme otevřeně a nenásilně. Podporujeme vzájemnou spolupráci, kdy každý svou činností obohatí celek.
„Když mluvíme o svobodě ve vzdělávání, máme na mysli svobodu k tvůrčí energii.“
Marie Montessori, Londýnské přednášky
Náš den
Organizace dne
Ráno se sejdeme v 8 hodin a začínáme společným pozdravem v kruhu, „na elipse“. Promluvíme si o tom, co nás čeká, jaké práci se budeme věnovat, nebo se zabýváme tím, co aktuálně hýbe světem nebo školou. Dopoledne je rozděleno na dva pracovní bloky svačinou a druhou „elipsou“. Druhý blok končí v 11:30. Mladší děti odcházejí na oběd, starší pokračují v práci podle rozvrhu.
Náplň dne
Během dopoledne mají děti prostor pro volnou práci, kterou volí podle svých možností nebo po poradě s průvodcem. Děti mohou pracovat také ve dvojicích nebo skupinách, důležitá je vzájemná domluva. Spolupráci využijí při řadě projektů (English Restaurant, jarmark, podpora zvířat liberecké ZOO…). Do rozvrhu patří také tělocvik a výtvarné či hudební aktivity, nebo pečení a vaření.
Průvodci
Průvodce provádí procesem učení, podporuje vzniklé zájmy, otevírá dětem různé pohledy na svět a souvislosti. Vytváří témata společných projektů a dává dětem prostor k seberealizaci. Má vysokou úroveň samostatnosti a prostor pro kreativitu. Organizuje výlety a exkurze.
Rodiče
Rodiče spoluvytvářejí atmosféru ve škole. Mohou nabídnout ostatním nahlédnutí do své profese či zájmů nebo se po předchozí domluvě účastnit školního dne se svými dětmi. Podílí se na veškerém životě školy včetně slavností, exkurzí a výletů.
Náš tým
PRVNÍ TROJROČÍ
Průvodce : TEREZA ŽOHOVÁ
Asistent : MARKÉTA BEDNÁŘOVÁ
PRVNÍ TROJROČÍ
Průvodce : TEREZA GROESSLOVÁ
Asistent : ANNA DVOŘÁKOVÁ
Asistent : KATEŘINA JACHANOVÁ
PRVNÍ TROJROČÍ
Průvodce : KATEŘINA ŠTANGLER
Asistent : MAGDALÉNA BOHÁČOVÁ
Asistent : ANNA KUNKOVÁ
DRUHÉ TROJROČÍ
Průvodce : ZUZANA ŠILHAVÁ
Asistent : LUCIE BĚLOHRADSKÁ
DRUHÉ TROJROČÍ
Průvodce : MILENA ŠIMONOVÁ BERÁNKOVÁ
Průvodce : MIROSLAVA REKTOROVÁ
Asistent : SYLVA ŽALUDOVÁ
DRUHÉ TROJROČÍ
Průvodce : DAGMAR VOMÁČKOVÁ
Asistent : MAGDALENA POLOVKOVÁ
třetí trojročí
Průvodce : MATĚJ ANDRÝS
Asistent : EVŽA GORSHKOVA
třetí trojročí
Průvodce : VERONIKA TŮMOVÁ
Asistent : ŠTĚPÁNKA BUREŠOVÁ
třetí trojročí
Průvodce : JANA HAVLÍKOVÁ BITTNEROVÁ
Průvodce : PETRA STEIGEROVÁ
Asistent : ANNA KARMAZINOVÁ
Cizí jazyky
JAKUB ŠILER: angličtina 1T a 2T
SOŇA KOMÁRKOVÁ: angličtina 2T a 3T
VERONIKA TŮMOVÁ: angličtina, francouzština 3T
KATEŘINA ČECHOVÁ: francouzština 3T
MARTINA POŠMOURNÁ: němčina 3T
ČESKÝ JAZYK a LITERATURA
MARIE HOLÁ: 7. a 8. třída
MARTINA POŠMOURNÁ: 3T
družina
MAGDALÉNA BOHÁČOVÁ
IVA ČERTÍKOVÁ MARKÉTA BEDNÁŘOVÁ
ANNA DVOŘÁKOVÁ SYLVA ŽALUDOVÁ
PODLE zaměření
Humanitní vědy: MAREK BÜRGER a MATĚJ
Přírodní vědy: JANA, PETRA, MATĚJ
HV, VV, PV: MATĚJ, ANNA, VERČA a PETRA
Tělocvik 3T: MARTINA a MAREK
Informatika: JANA a MAREK
Medailonky průvodců
Renata Ouředníková
Koučka a průvodkyně přípravné třídy, lektorka kroužku pro předškoláky a semináře pro rodiče
Celý život se zabývám pedagogickou činností a působím jako průvodkyně dětí a dospělých. Nejprve jsem se mnoho let zabývala výukou angličtiny, překladatelstvím a tlumočnictvím. Od roku 2010 pracuji jako montessori průvodkyně předškolních i školních dětí. Vždy mne zajímala dynamika lidského chování. Zabývám se tím, co nás motivuje, jak a podle čeho se v životě rozhodujeme, jak vzniká náš pohled na svět a díky čemu dokážeme prožívat spokojenost. V současnosti mi radost dělá mimo jiné sdílení nabytých zkušeností s ostatními pomocí koučování a neustávající učení se díky práci s kolektivem třídy.
Vzdělání: MU
Tereza Žohová
Průvodkyně růžové třídy (1T)
Už od dob studia věřím v partnerský přístup ve školním prostředí a v důležitost respektování individuálních potřeb každého dítěte. I z těchto důvodů je pro mě smysluplné pracovat s nejmladšími dětmi v montessori třídě, kde se tyto oblasti potkávají. Dětem je navíc umožněno trávit čas v podnětném prostředí, kde se mohou rozvíjet komplexně a objevovat vše, co život a svět přinášejí. Ráda objevuji s nimi!
Vzdělání: TUL
Tereza Groesslová
Průvodkyně tyrkysové třídy (1T)
Miluji rodinu, legraci, knihy, pejska, moře, slunce, dobré jídlo, spánek, pondělky a pátky, cestování, dovádění, hráškovou polévku, šlehačku, vůni po dešti, ticho, poznávání nových krajů, Jizerky, Vánoce, léto, jaro, zimu, podzim, pohádky, princezny, laskavost, spravedlnost, touhu a naději, sny, hřiště, kamarády, nástrahy, filmy, vůně, MONTESSORI, dobrodružství, tvoření, malování, módu, šaty, lenošení, černé olivy, pořádek, noční Prahu, earl grey, ČOKOLÁDU, život, lásku a nejvíc DĚTI.
Vzdělání: TUL
Jakub Šiler
Průvodce AJ (1T a 2T)
Angličtinu miluji zejména díky tomu, jak zní, a také díky možnostem, které se mi díky ní otevřely. Cítím rovněž její neustále rostoucí důležitost v dnešním světě. Velmi rád předávám svou lásku a znalosti dětem, aby jejich vztah k tomuto překrásnému jazyku mohl jen vzkvétat. Mimo to jsem nadšeným milovníkem historie a fantasy literatury, mám rád zkrátka všechny zajímavé příběhy z minulosti ať už skutečné, nebo fiktivní. Z toho důvodu také pro děti pravidelně připravuji prezentace o dějinách a snažím se je pro dějiny nadchnout stejně jako pro angličtinu.
Vzdělání: Masarykova univerzita
Magdaléna Boháčová
Asistentka fialové třídy (1T) průvodkyně v družině
Je pro mě velmi důležité, aby měl člověk v životě vždy možnost výběru.
V tomto duchu vedu svého vlastního syna, který navštěvuje naši školu, i mé skvělé děti ve fialové třídě.
Ráda se obklopuji lidmi, kteří umí naslouchat, přemýšlí, co říkají, zkouší hledat v různých situacích pozitivní řešení, mají veselou mysl a nemají potřebu se vždy ke všemu za každou cenu vyjadřovat.
Ve škole při výuce si často vzpomenu na film Tři veteráni, kde se říká: „My to s vámi budeme zkoušet pořád.“
A co mám ještě ráda kromě své práce a rodiny? Architekturu a bytový design, knížky, beach volejbal, záchranářský výcvik psů a občanskou nauku.
Iva Čertíková
Průvodkyně v družině
Anna Dvořáková
Asistentka v tyrkysové třídě (1T) průvodkyně v družině
Ve své práci se snažím podporovat děti v tom, aby dokázaly využívat svůj potenciál, a v případě potřeby jim pomáhám naladit se na pracovní vlnu. Jako maminka dvou dcer moc dobře vím, že každé dítě je jedinečné a má své specifické potřeby, proto se ve třídě snažím o to, aby individualita každého přispívala k dobré atmosféře a ne naopak. Montessori kurzy pro děti ve věku od 0 do 12 let mi pomáhají orientovat se v potřebách našich dětí i třídy jako celku. Mám moc ráda sporty všeho druhu (nejvíc lyžování) a ráda tancuji, poslouchám hudbu a čtu si, hlavně anglicky.
Zuzana Šilhavá
Průvodkyně modré třídy (2T)
Moje cesta k montessori pedagogice vedla různými oklikami, od učitelství češtiny a němčiny v běžné základní školy přes vlastní podnikání v oblasti japonské terapie shiatsu až po zkušenost v projektu na podporu nadaných dětí. Mými důležitými životními učiteli jsou moje vlastní děti. Práci průvodce v montessori škole chápu jako japonské do, cestu, způsob života, díky kterému mám možnost stále se rozvíjet. Vážně se ráda učím! Práce, díky které mohu nadšení pro poznávání a objevování předávat, mě naplňuje. Zároveň si velmi vážím každého dne v naší škole, protože jsem nucena aktivně a neustálé hledat rovnováhu, vyváženost. Právě vyváženost stále víc vnímám jako podstatný základ montessori přístupu.
Vzdělání: TUL
Mirka Rektorová
Průvodkyně v zelené třídě (2T)
S příchodem mého prvního dítěte se ve mně probudila touha porozumět dětské duši a objevit ty nejlepší cesty k jeho vzdělávání; tehdy mě také zaujal svět montessori pedagogiky. Věřím, že vzdělávání by mělo být založeno na respektu k dítěti, podpoře jeho přirozené zvídavosti a na rozvoji jeho potenciálu. Během své dosavadní praxe jsem měla možnost pracovat s dětmi různých věkových skupin a s různými vzdělávacími potřebami. Tyto zkušenosti mi pomohly rozvinout schopnost přizpůsobit se individuálním potřebám každého dítěte a vytvářet podnětné prostředí. Role průvodce v montessori škole vyžaduje nejen odborné znalosti, ale také trpělivost, empatii a schopnost inspirovat děti k objevování světa kolem nás. Tyto vlastnosti mi pomáhají rozvíjet a kultivovat také moje záliby, mezi které patří kynologie, cestování, čtení, poslech hudby a v neposlední řadě láska k přírodě, filmu a divadlu.
Vzdělání: VŠ Collegium Humanum
Dagmar Vomáčková
Průvodkyně v červené třídě (2T)
Moje tři děti, jiná zajímavá povolání a delší pobyt v zahraničí mě na nějaký čas odvedly od původního plánu věnovat se naplno učitelské dráze, ale přesto jsem se k němu nakonec vrátila. Být průvodkyní v montessori vzdělávacím systému je pro mě splněným snem. Vím, jak důležité je vytvářet podporující a bezpečné prostředí, ve kterém se děti i dospělí mohou cítit bezpečně a motivovaně. Věřím, že dokážu vytvářet atmosféru důvěry a respektu, která je klíčová pro efektivní vzdělávání. Svobodná volba, individuální přístup a objevování vlastního potenciálu je výzvou a zároveň nutnou součástí na cestě ke svobodnému a šťastnému životu. Spolu s našimi dětmi i mimo školu se pořád moc ráda učím.
Vzdělání: TUL
Magdalena Polovková
Asistentka v červené třídě (2T)
Principy Marie Montessori mě oslovily ještě mnohem dříve, než jsem se stala součástí montessori týmu. Svoji pracovní pozici vnímám spíše jako poslání zejména proto, že dětem kromě jiného věnuji svou plnou pozornost, ale také laskavost, porozumění, respekt a zájem. Jsem schopna přizpůsobit se dobré věci. Rozmanitost a pestrost našich dětí mi umožňuje stále se učit a zlepšovat ve své profesi. Ráda dětem i rodičům nabízím jednu ze svých dovedností, a tím je kreativní myšlení promítnuté do tvorby v oblastí floristiky a spojené s tématem tradic, svátků a slavností.
Vzdělání: TUL
Evgeniia Gorshkova
asistentka v oranžové třídě (3T)
S přístupem Marie Montessori jsem se poprvé setkala během studia na univerzitě. Od té chvíle jsem přesně věděla, kam bude směřovat moje životní cesta. Dny ve škole připomínají pestrou mozaiku, sestavenou z celé palety rozmanitých zážitků, které mě naplňují a inspirují. Každou chvíli strávenou s dětmi vnímám jako příležitost k osobnostnímu rozvoji. Snažím se vždy podat pomocnou ruku v případě nouze a usiluji o budování zdravých vztahů ve třídě založených na upřímnosti a úctě. Důvěra, kterou mi děti projevují, přidává mé práci smysl. Moje zájmy sahají od výtvarného umění ve všech jeho podobách až po osvojování cizích jazyků. Své zkušenosti z těchto oblastí se snažím předávat i dětem.
Vzdělání: TUL
Lucie Bělohradská
Asistentka v modré třídě (2T)
K práci asistentky jsem se postupně dostala od vedení skautského oddílu, studia přírodních věd a práci v oboru ochrany životního prostředí přes změnu oboru a působení v mateřské školce. Tam jsem objevila možnost pracovat s dětmi jinak, přívětivěji, klidněji, radostněji. Z alternativ jsem si vybrala mně nejbližší montessori pedagogiku, ale věřím, že každý přístup přináší své jedinečné kvality. Přestup do školy jsem nejprve brala jako příjemnou pauzu po rodičovské se dvěma batolaty, ale můj první rok ve škole mě natolik obohatil, že před sebou vidím ještě dlouhou cestu nesmírně zajímavým školním montessori vesmírem. Velmi mě baví zpěv, příroda v mnoha podobách, společenská témata a možnost rozšiřovat si rozhled v celé pestré škále témat druhého trojročí. Spoluvedu celoškolní parlament.
Matěj Andrýs
Průvodce humanitním a přirodovědným blokem, HV (3T)
Provázím děti především světem hudby, přírody a lidských dějin. Snažím se podněcovat zvídavost dětí a důraz kladu na vlastní prožitek každého jednotlivce. Ať už se ponoříme do přírodních jevů, historických událostí nebo do tajů hudby, vždy se snažím vést děti k tomu, aby v každém z témat nacházely něco osobního. Když zrovna neučím, rád trávím čas v přírodě nebo s hudebním nástrojem v ruce. Tyto záliby mi přinášejí inspiraci, kterou se pak snažím předávat dál a vytvářet z učení zážitek, na který bude radost vzpomínat.
Vzdělání: TUL
Jana Havlíková Bittnerová
Průvodkyně bílé třídy (3T) M
Do naší školy jsem se dostala nejprve jako rodič díky svému synovi, když nastoupil do první třídy. Tehdy jsem začala poznávat praktickou podobu montessori vzdělávání a ověřila si, jak v praxi funguje to, o čem jsme se učili na pedagogických seminářích během mého studia. Po nějaké době jsem se stala průvodkyní dětí ve třetím trojročí. Provázím je světem matematiky a fyziky. Společně také pravidelně vaříme, jezdíme na zahradu a plánujeme různé akce ve škole i mimo ni. Adolescenti procházejí náročným životním obdobím plným změn, proto je pro práci s nimi potřeba spousta trpělivosti a laskavosti. Abych byla vybavená i teoretickými poznatky a zkušenostmi ostatních, absolvovala jsem dvouletý vzdělávací kurz Děti Země. Před nástupem do naší školy jsem se věnovala více než 10 let neformálnímu vzdělávání při tvorbě a realizaci fyzikálních programů v libereckém science centru iQLANDIA.
Vzdělání: MFF UK
Anna Karmazínová
Asistentka v bílé třídě, průvodkyně výtvarnými činnostmi (3T)
Moje cesta k pedagogice byla velmi klikatá, ale nasbírala jsem na ní rozličné zkušenosti z mnoha oborů. Už od dětství jsem věrná lásce k přírodě, historii, výtvarnému umění a literatuře. Montessori pedagogika je mi velice blízká svým spojením svobodné volby a zodpovědnosti za vlastní rozhodnutí.
Řídím se motem: „Kde je vůle, tam je i cesta.“
Veronika Tůmová
Průvodkyně AJ, FJ (3T)
K učení mě přivedla společenská povaha a radost z komunikace s druhými a z předávání svých znalostí a zkušeností.
V montessori týmu oceňuji přátelskou atmosféru, partnerský a individuální přístup k dětem, respektující komunikaci, svobodu v práci a také podporu v podobě montessori pomůcek. Snažím se dětem předat lásku k cizím jazykům, rozvíjet jejich osobnost a kreativitu a společně hledáme nové způsoby učení.
Mimo práci se věnuji zejména divadelní improvizaci, jsem členkou improvizační skupiny Imjoy. Mezi mé další zájmy patří hudba, cizí jazyky, cestování a tanec.
Vzdělání: Sorbonne Université
Soňa Komárková
Průvodkyně AJ (2T, 3T)
Po výuce dospělých jsem se přes pozici druhého pedagoga ve třídě díky šťastné shodě okolností dostala na jaře 2020 do montessori týmu a jsem zde moc ráda.
Najdete mě ve druhém a třetím trojročí v učebně angličtiny nebo u kávovaru.
Baví mě zjišťovat, co všechno děti dokáží, když dostanou důvěru a bezpečný prostor ohraničený laskavými, ale pevnými hranicemi, které tak rády testují.
Minimalismus mi dodává klid v práci i mimo ni.
Vzdělání: TUL (učitelství cizích jazyků pro 2. stupeň), MUP (Anglophone studies)
Marek Bürger
Průvodce humanitními obory (3T)
Jsem a cítím se být průvodcem. Věřím v osobitý charakter dospívajícího člověka, kterému se snažím být především inspirací, nikoliv překážkou. Objevování potenciálu a talentů u každého našeho žáka a hledání smyslu bytí a konání vede k naplněné a zdravě sebe-vědomé existenci; být součástí této cesty je pro mne velkým zadostiučiněním a současně motivací.
Hloubka a rozmanitost humanitní oblasti mě baví a láká i mimo profesní život.
Mezi mé další záliby patří hudba (kvalitní), podcasty (podnětné), literatura a sport, nejvíce fotbal.
Vzdělání: TUL
Marie Holá
Průvodkyně ČJ, zástupkyně ředitelky pro montessori třídy
V týmu a mezi dětmi se cítím šťastná a svobodná. S radostí pozoruji pestrost osobností od těch nejmladších až po dospělé průvodce i rodiče, s nimiž mohu spolupracovat a od nichž se můžu pořád něco učit. Učím se moc ráda, ráda také pozoruji a poslouchám (hudbu, audioknihy, zpěv ptáků a ticho), čtu a chodím do lesa.
Na své práci miluji její pestrost a inspirativnost; baví mě každodenní výzvy a příležitosti k učení a tvoření.
V minulosti jsem učila na univerzitě, vedla zájmové kroužky, překládala knihy a dělala korektury. Příležitostně stále spolupracuji s Židovskou obcí Liberec, jejíž jsem členkou.
Vzdělání: HTF UK, TUL
„Naši žáci nás utvářejí, naše díla budují naši osobnost.“
Martin Buber, Já a Ty
Žáků
Kroužků
Členů týmu
Let s vámi
Spojte se s námi
Adresa:
Spolek rodičů a přátel ZŠ Montessori Liberec
5. května 64/49
460 01, Liberec 1
Email: info@montespolek.cz spolekmontessoriliberec@gmail.com