O škole
Montessori třídyorganizace výuky
- výuka je organizována ve věkově smíšených třídách, trojročích, je tak zajištěna přirozená spolupráce a tolerance mezi různě starými dětmi, mladší se učí od starších a starší zase od mladších
- děti vzděláváním provází pedagog společně s asistentem, cílem vedení školy i Spolku je, aby s dětmi pracovali aktivní a otevření lidé, kteří se chtějí sami vzdělávat… a naším cílem je jim v tom pomáhat
- výuka v blocích, pozornost není tříštěna mezi klasické předměty, dítě si volí pomůcky i rychlost učení, naší snahou je dětem pomoci s poznáváním světa v souvislostech
podpora sebepoznání
- hodnotíme slovně a individuálně, při hodnocení se zaměřujeme na to, co děti dokáží a zvládnou, podporujeme schopnost sebehodnocení
- společně tvoříme pravidla pro naše třídy a respektujeme je, dospělí střeží hranice a v případě potřeby je individuálně zúží nebo rozšíří
- podporujeme respektující přístup – k sobě saménu i ke svému okolí
- vytváříme otevřené a bezpečné prostředí pro vyjádření vlastních názorů a diskusi
- vedeme děti ke schopnosti sebepoznání a vlastní cesty seberealizace
principy školy
POZNÁNÍ – UČENÍ SE
Přirozeností každého dítěte je se učit a poznávat svět kolem sebe. Učení nové má stavět na předchozím. Nejlepší cestou k učení novému je porozumění v souvislostech a vlastní prožitek.
RESPEKT - PARTNERSTVÍ
Respektujeme individualitu každého dítěte, pomáháme dětem poznat vlastní talent a rozvíjet jej. Všichni jsme partneři, máme vzájemný respekt k sobě i ke svému prostředí, k potřebám a možnostem dětí i dospělých.
SVOBODA - ZODPOVĚDNOST
Děti si mohou volit práci podle své aktuální situace, v souladu se svými schopnostmi a potřebami. Dětem, které si nedokáží vybrat samy, pomáhá průvodce – podle vlastního uvážení nabídne vhodnou činnost. Dospělí střeží hranice a poskytují tolik volnosti, kolik děti zvládnou. Dítě se tak postupně učí přebírat odpovědnost za své vzdělání.
PŘIPRAVENÉ PROSTŘEDÍ
Náš prostor je organizovaný, má svůj řád a pravidla, což dětem pomáhá v orientaci a zajišťuje jim svobodu volby. Učíme děti vyjádřit se, vysvětlit své myšlenky a domluvit se. Učíme děti spolupráci, komunikujeme otevřeně a nenásilně. Podporujeme vzájemnou spolupráci, kdy každý svou činností obohatí celek.
„Když mluvíme o svobodě ve vzdělávání, máme na mysli svobodu k tvůrčí energii.“
Marie Montessori, Londýnské přednášky
Náš den
Organizace dne
Ráno se sejdeme v 8 hodin a začínáme společným pozdravem v kruhu, „na elipse“. Promluvíme si o tom, co nás čeká, jaké práci se budeme věnovat, nebo se zabýváme tím, co aktuálně hýbe světem nebo školou. Dopoledne je rozděleno na dva pracovní bloky svačinou a druhou „elipsou“. Druhý blok končí v 11:30. Mladší děti odcházejí na oběd, starší pokračují v práci podle rozvrhu
Náplň dne
Během dopoledne mají děti prostor pro volnou práci, kterou volí podle svých možností nebo po poradě s průvodcem. Děti mohou pracovat také ve dvojicích nebo skupinách, důležitá je vzájemná domluva. Spolupráci využijí při řadě projektů (English Restaurant, jarmark, podpora zvířat liberecké ZOO…). Do rozvrhu patří také tělocvik a výtvarné či hudební aktivity, nebo pečení a vaření.
Průvodci
Průvodce provádí procesem učení, podporuje vzniklé zájmy, otevírá dětem různé pohledy na svět a souvislosti. Vytváří témata společných projektů a dává dětem prostor k seberealizaci. Má vysokou úroveň samostatnosti a prostor pro kreativitu. Organizuje výlety a exkurze.
Rodiče
Rodiče spoluvytvářejí atmosféru ve škole. Mohou nabídnout ostatním nahlédnutí do své profese či zájmů nebo se po předchozí domluvě účastnit školního dne se svými dětmi. Podílí se na veškerém životě školy včetně slavností, exkurzí a výletů.
Náš tým
PRVNÍ TROJROĆÍ
Průvodce : TEREZA ŽOHOVÁ
Asistent : MARKÉTA BEDNÁŘOVÁ
PRVNÍ TROJROĆÍ
Průvodce : TEREZA GROESSLOVÁ
Asistent : ANNA DVOŘÁKOVÁ
Asistent : KATEŘINA JACHANOVÁ
PRVNÍ TROJROĆÍ
Průvodce : KATEŘINA ŠTANGLER
Asistent : MAGDALÉNA BOHÁČOVÁ
Asistent : ANNA KUNKOVÁ
DRUHÉ TROJROĆÍ
Průvodce : ZUZANA ŠILHAVÁ
Asistent : LUCIE BĚLOHRADSKÁ
DRUHÉ TROJROĆÍ
Průvodce : MILENA ŠIMONOVÁ BERÁNKOVÁ
Průvodce : MIROSLAVA REKTOROVÁ
Asistent : SYLVA ŽALUDOVÁ
DRUHÉ TROJROĆÍ
Průvodce : DAGMAR VOMÁČKOVÁ
Asistent : MAGDALENA POLOVKOVÁ
třetí trojročí
Průvodce : MATĚJ ANDRÝS
Asistent : EVŽA GORSHKOVA
třetí trojročí
Průvodce : VERONIKA TŮMOVÁ
Asistent : ŠTĚPÁNKA BUREŠOVÁ
třetí trojročí
Průvodce : JANA HAVLÍKOVÁ BITTNEROVÁ
Průvodce : PETRA STEIGEROVÁ
Asistent : ANNA KARMAZINOVÁ
Cizí jazyky
JAKUB ŠILER: angličtina 1T a 2T
SOŇA KOMÁRKOVÁ: angličtina 2T a 3T
VERONIKA TŮMOVÁ: angličtina, francouzština 3T
KATEŘINA ČECHOVÁ: francouzština 3T
MARTINA POŠMOURNÁ: němčina 3T
ČESKÝ JAZYK a LITERATURA
MARIE HOLÁ: 7. a 8. třída
MARTINA POŠMOURNÁ: 3T
družina
MAGDALÉNA BOHÁČOVÁ
IVA ČERTÍKOVÁ MARKÉTA BEDNÁŘOVÁ
ANNA DVOŘÁKOVÁ SYLVA ŽALUDOVÁ
PODLE zaměření
Přírodní vědy: JANA, PETRA, MATĚJ
Humanitní vědy: MAREK a MATĚJ
HV, VV, PV: MATĚJ, ANNA, VERČA a PETRA
Tělocvik 3T: MARTINA a MAREK
Informatika: JANA a MAREK
„Naši žáci nás utvářejí, naše díla budují naši osobnost.“
Martin Buber, Já a Ty
Žáků
Kroužků
Členů týmu
Let s vámi
Spojte se s námi
Adresa:
Spolek rodičů a přátel ZŠ Montessori Liberec
5. května 64/49
460 01, Liberec 1
Email: info@montespolek.cz spolekmontessoriliberec@gmail.com